D vitamini Toksisitesi Nedir? Takviye Alma Konusunda Endişelenmeli Miyim?

Hipervitaminoz D olarak da adlandırılan D vitamini toksisitesi, vücudunuzda aşırı miktarda D vitamini bulunduğunda ortaya çıkan, nadir olarak görülen, fakat potansiyel olarak ciddi bir durumdur.

D vitamini toksisitesine diyet veya güneşe maruz kalmak değil, genellikle yüksek dozlarda D vitamini takviyesi sebep olur. Bunun nedeni, vücudunuzda güneşe maruz kalmakla üretilen D vitamini miktarının düzenlenmesidir ve takviye edilmiş yiyecekler bile büyük miktarda D vitamini içermez.

D vitamini toksisitesinin esas sonucu; bulantı ve kusma, halsizlik ve sık idrara çıkmaya neden olabilecek kanınızda kalsiyum birikmesidir (hiperkalsemi). D vitamini toksisitesi, kemik ağrısı ve kalsiyum taşlarının oluşumu gibi böbrek sorunlarına kadar ilerleyebilir. Tedavi yöntemleri arasında D vitamini alımının durdurulması ve diyetteki kalsiyumun kısıtlanması yer alır. Doktorunuz ayrıca intravenöz sıvılar ve kortikosteroidler veya bifosfonatlar gibi ilaçlar da yazabilir.

Birkaç ay boyunca günde 60.000 IU D vitamini almanın toksisiteye neden olduğu gösterilmiştir. Bu seviye, günde 600 IU D vitamini alan birçok yetişkin için ABD Önerilen Günlük Besin Alım Miktarı’ndan (RDA) çok daha yüksektir.

RDA’den daha yüksek dozlar bazen D vitamini eksikliği gibi tıbbi sorunları tedavi etmek için kullanılır ancak bunlar yalnızca belirli bir zaman dilimi için bir doktor gözetiminde verilir. Bir kişi yüksek dozda D vitamini alırken kan seviyeleri izlenmelidir.

Her zaman olduğu gibi vitamin ve mineral takviyeleri almadan önce doktorunuzla konuşmalısınız.

Çeviri: Gülşah Er

Editör: Eren Örmeci

Yayımlanma Tarihi: 17 Nisan 2020

Çeviri Tarihi: 1 Ekim 2020

Kaynak: Mayo Clinic

Paylaşmak Güzeldir:

İlginizi Çekebilir